Proč Montessori?
Proč Montessori?
Vyučovací metoda Montessori je založena na výsledcích mnohaletých průzkumů vývoje dětí. Montessori jako výchovná a vzdělávací metoda je založena na realistickém porozumění kognitivního, emočního a smyslového vývoje dítěte.
Učitel je zejména v roli rádce a pomocníka, který děti důkladně pozoruje, aby zachytil okamžik, kdy je dítě připraveno přijmout nové vědomosti.
Každé dítě postupuje podle svého tempa, odpadá tak stres z nedostatku času. Nadanější děti mohou postupovat rychleji, aniž by omezovaly ty, které potřebují určité učivo ještě více opakovat a procvičovat. Děti pracují především na základě své vnitřní motivace, posouvají se od lehkého ke složitějšímu.
Mezi dětmi je odstraněna nezdravá rivalita, jsou cíleně vedeny k toleranci. Hlavní důraz je kladen na individuální přístup k výuce. Nejdůležitější je rozvoj dětí jako sebevědomých a zvídavých bytostí v prostředí podporujícím nezávislost a vzájemnou úctu.
Montessori v naší škole
Na naší škole fungují téměř v každém ročníku třídy s prvky Montessori. Vzdělávání vychází z poznání a respektování dítěte a jeho potřeb. Každá třída Montessori pracuje v prostředí, ve kterém si děti samostatně vybírají ze škály přitažlivých Montessori pomůcek a materiálů.
Vyučování probíhá v blocích. V 1.-3. ročníku je výuka rozdělena na bloky od 8 do 9,30 a od 10 do 11,40 (12,30) hodin. Starší děti mají výuku v dvouhodinových blocích zaměřenou na jednotlivé vzdělávací oblasti.
Nedílnou součástí výuky jsou doplňkové programy v Květné a Podzámecké zahradě, pravidelné výjezdy na farmu Lebedov, které umožňují dětem převést teoretické znalosti do praktické roviny. Častý pobyt v přírodě umožňuje dětem větší rozvoj smyslů a hlubší úroveň poznávání vlastním prožitkem.
Připravené prostředí třídy
Vybavení a uspořádání našich tříd vyzývá k objevování a učení se. Touha zkoumat a poznávat je základ úspěšného učebního procesu.
Učitel jako průvodce podporuje a podněcuje zájem dětí o získávání poznatků, o zkušenosti a o souvislosti. Vědomě vytváří prostor pro samostatné objevy dětí a pro jejich tvořivost, neméně důležitě dbá na utřídění a zapamatování získaných znalostí.
Dítě jako osobnost
Pro úspěšný vývoj a vzdělávání dítěte je důležité zohlednit jeho individuální potřeby, nadání a dispozice. Zároveň je důležité plně podpořit uvědomění si sounáležitosti s ostatními spolužáky, rodinou, obyvateli města nebo planety.
Každé dítě vnímáme jako osobnost, proto je každý z nich veden k samostatnosti v soustředěné práci. Chyba je signál, že tudy cesta k výsledku nevede a je třeba hledat jiná řešení.
Cestu k cíli vidíme v respektujícím, laskavém a důsledném jednání s dětmi, v práci s hranicemi a svobodnou volbou a v důležitosti spolupracujících principů.
Proč si vybrat metodu Montessori?
„Pomoz mi, abych to dokázal sám“
- Montessori je touha objevovat, zkoumat a zkoušet
- Montessori znamená vědět, co děti potřebují
- Montessori pomůcky, připravené prostředí a organizace práce umožňují dětemprožívat hluboké uspokojení z toho, co udělají
- Montessori se soustředí na vývojové potřeby dětství
- Montessori je partnerský přístup, vzáemný respekt, úcta i pravidla
- Montessori průvodce (učitel) provází, podporuje, inspiruje
- Montessori je vzdělání pro život
- Montessori předává informace a poznatky propojeně, v souvislostech, děti mají velký prostor pro vlastní aktivitu a objevování
- Montessori propojuje poznané s realitou, aplikuje vše, co se učíme do praxe
- Montessori přirozeně zapojuje pohyb do výuky
- Montessori je řád – vše má svůj začátek, protředek a konec
- Montessori klade důraz na manipulaci, zkoumání a zapojování rukou do výuky. „Ruka je nástrojem ducha“